راهکار های کاهش سریع قند خون + 10 روش خانگی

7 مرداد 1403
کاهش سریع قند خون

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است که میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از مشکلات عمده در افراد مبتلا به دیابت، نوسانات شدید قند خون است. حفظ قند خون در سطح طبیعی برای جلوگیری از عوارض جدی بسیار مهم است. ما در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی روش های کاهش سریع قند خون و راهکارهای موثر خانگی بپردازدیم.

اهمیت کاهش سریع قند خون

کنترل قند خون برای جلوگیری از عوارض دیابت از جمله آسیب به عروق خونی، کلیه ها، چشم ها و اعصاب بسیار حیاتی است. افزایش ناگهانی قند خون منجر به عوارض جدی مانند کتواسیدوز دیابتی می شود که یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. برای بهتر درک کردن این موضوع باید بدانیم که اصلا دیابت چیست؟

اهمیت کاهش سریع قند خون

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری متابولیک است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود. این بیماری به دو نوع اصلی تقسیم می شود: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. در دیابت نوع 1 بدن قادر به تولید انسولین نیست بنابراین کنترل طبیعی قند خون با مشکل مواجه می شود.

در حالی که در دیابت نوع 2 بدن به انسولین مقاوم می شود. این بدین معنی است که انسولین تولید شده اما به کار بدن نمی آید و قند خون به طرز خطرناکی بالا میرود.

افرادی که دچار دیابت هستند معمولا از رژیم دیابت باید پیروی کنند تا میزان قند را در بدن خود تحت کنترل قرار دهند.

روش های کاهش سریع قند خون

استفاده از انسولین

یکی از موثرترین روش ها برای پایین آوردن قند خون استفاده از انسولین است. این روش بیشتر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که نیاز به تزریق انسولین دارند، مناسب است.

استفاده از انسولین
با بهره گیری از انسولین می توانیم در متعادل سازی میزان قند خون تاثیر بگذاریم.

نوشیدن آب

آب قویترین پایین اورنده قند خون، یکی از ساده ترین و در دسترس ترین روش ها برای  کنترل قند خون است. نوشیدن مقدار زیادی آب به کم کردن غلظت قند خون کمک می کند و باعث افزایش ادرار و دفع قند اضافی می شود.

فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی به کاهش سریع قند خون کمک می کند. فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی، دویدن یا انجام تمرینات مقاومتی باعث افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و کم کردن میزان سطح قند خون می شود.

مصرف محصولات فیبر دار

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل به کاهش قند خون کمک می کند. فیبر هضم غذا را کند تر میکند و این امر باعث پایین آمدن قند خون می شود.

استفاده از مکمل ها

برخی مکمل های غذایی مانند کرومیوم، مگنزیوم ممکن است در کاهش مورد مذکور کمک رسانی کنند. این مکمل ها می توانند حساسیت انسولینی بدن را افزایش دهند و در نتیجه به کم کردن میزان قند خون کمک کنند.

راهکارهای کاهش سریع قند خون در خانه

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک یار کمکی برای ما در این راه هستند. تاثیر مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب قبل از هر وعده ی غذایی را در کم کردن سطح میزان قند خون ببینید.

مصرف مواد غذایی کم گلیسمی

مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین به کاهش این مورد کمک می کنند. این مواد غذایی شامل سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه های تازه، لوبیا و حبوبات هستند که باعث افزایش آهسته و پایدار قند خون می شوند.

مصرف آب لیمو

آیا می دانستید که آب لیمو می تواند میزان سطح قند خون را کم کند؟ مصرف یک لیوان آب لیمو تازه در کاهش سریع قند خون در خانه بسیار موثر است. اسید سیتریک موجود در لیمو باعث می شود جذب قند کند شده و به تبع سطح قند خون را تنظیم می کند.

مصرف آب لیمو

استفاده از گیاهان دارویی

برخی گیاهان دارویی مانند دارچین، زنجبیل و زردچوبه، در کم کردن سطح قند خون بی تاثیر نیستند. این گیاهان حساسیت انسولینی را افزایش داده و در نهایت منجر به کاهش مورد مذکور می شوند.

کاهش استرس

استرس باعث افزایش قند خون می شود. روش های از بین بردن استرس مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می توانند به کم کردن سطح قند خون کمک کنند.

خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون دارد. کمبود خواب منجر به افزایش سطح قند خون می شود. بنابراین برای تنظیم و کنترل قند خون باید شبانه حدود 7 تا 8 ساعت بخوابید.

مدیریت وعده های غذایی

مدیریت وعده های غذایی و خوردن وعده های کوچکتر و مکرر به کنترل سطح قند خون کمک می کند. خوردن وعده های بزرگ و پرکالری باعث افزایش ناگهانی قند خون می شود، پس توصیه می شود از غذاهای کم کالری و کوچک در طول روز خود بهره مند شوید.

مصرف آجیل و مغزها

آجیل و مغزها مانند بادام، گردو و پسته دارای چربی های سالم و پروتئین هستند که به کاهش سریع قند خون در خانه کمک می کنند. این مواد غذایی باعث افزایش آرام آرام و پایای قند خون می شوند.

مصرف پروتئین

مصرف پروتئین های کم چرب مانند ماهی، مرغ و تخم مرغ برای کم کردن میزان سطح قند خون بسیار مفید است. پروتئین ها هضم کندی دارند و به صورت آهسته و پایداری قند خون را بالا می برند.

مصرف دارچین

دارچین یکی از ادویه های مفید برای کم کردن میزان سطح قند خون است. مصرف یک قاشق چای خوری دارچین در روز حساسیت به انسولین را کم کرده و به تبع قند خون نیز پایین می آید.

جمع بندی مطالب

کاهش سریع قند خون برای افراد مبتلا به دیابت حیاتی است. روش های مختلفی برای کاهش آن وجود دارد که شامل استفاده از انسولین، نوشیدن آب، فعالیت بدنی، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر و استفاده از مکمل ها است.

همچنین، راهکارهای خانگی مانند مصرف آب لیمو، سرکه سیب، مواد غذایی کم گلیسمی و گیاهان دارویی به کاهش این مورد کمک می کنند. مدیریت استرس، خواب کافی و مصرف وعده های غذایی منظم نیز نقش مهمی در کنترل قند خون دارند. با رعایت این نکات و چکاپ های ماهانه مرتب به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

سوالات متداول

بهترین نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون چیست؟

بهترین نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون آب می باشد، معجزه ای که آب برای ما انجام می دهد هیچ نوشیدنی دیگری انجام نمی دهد.

قرص پایین آورنده سریع قند خون کدام مورد می باشد؟

سیتاگلیپتین و لیناگلیپین دو مورد از بهترین قرص ها برای کم کردن میزان قند خون می باشند، اما نباید در هر لحظه که خواستیم مصرف کنیم! معمولا طبق تجویز پزشک این قرص ها در ساعت معین شده باید میل شوند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.